Aktuality ŠD
Cíl- seznámení se školou a okolím, vytváření pozitivního vztahu ke škole, vytváření nových kolektivů – rozdělení dětí do oddělení. Začlenit se do třídy a zařadit se mezi své vrstevníky, respektovat jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti adaptovat se na život ve škole. Dítě se zvládne bezpečně pohybovat ve škole i mimo ni.
1-2.týden
- seznamování se s okolím a školou
-týden zahájení školního roku, seznámení s organizací, režimem a vnitřním řádem ŠD
- poučení o bezpečnosti a chování dětí v ŠD i mimo ni (vycházky, tělocvična, jídelna,…)
- cesta do školy – orientace v okolí školy a poučení o bezpečnosti při cestě do školy a ze školy (pěšky, na kole, na koloběžce,…)
- vytváření kamarádských vztahů - seznamovací hry, hry na posílení vztahů mezi dětmi
- hygienické návyky
- zážitky z prázdnin – jak jsme trávili volné letní dny, po kom/čem se nám stýskalo
- 13.9. - Mezinárodní den čokolády ( seznámení s čokoládovými boby - výroba kakaového mléka)
- HV- rytmika- čokoláda
3-4. týden
- pravidla družiny - člověk mezi lidmi, kouzelná slova, pravidla chování, pohybová cvičení, dramatizace – nácvik správného chování
- 22.9.- Mezinárodní den bez aut
-23. září - podzimní rovnodennost, babí léto
- sklizeň úrody – ovoce, zelenina – jaké druhy sklízíme, jak je zpracováváme a uchováváme (sušení, kompoty, čaje)- navazující výtvarná činnost
- paměťové hry na téma ovoce, zelenina
- 28.9. - vyprávíme si legendu o svatém Václavu – dramatizace
Zvířata měsíce - Pes,nejlepší přítel člověka
Strom měsíce - Ovocné stromy
Přísloví měsíce- Žádný učený z nebe nespadl.
Pranostika měsíce - Teplé září, dobře se ovoci a vínu daří.
Akce - dopravní bojovka, továrna na kakao ( MD čokolády ), vycházka na hřiště u kapličky( na zmrzlinu ) ( dle počasí a časových možností)
Vážení rodiče, milé děti.
vítáme vás v naší školní družince. Je tvořena třemi odděleními, která navštěvuje přibližně 80 žáků. Školní družina pravidelně využívá školní zahradu a tělocvičnu. Naším posláním je zabezpečení zájmové činnosti, odpočinku a relaxace dětí po vyučování, ale také hravé vzdělávání v mnoha oblastech.
Vedeme žáky k osvojování základních hodnot, utváříme a prohlubujeme vztah k životnímu prostředí. Učíme je chránit si své zdraví, vedeme je k otevřené komunikaci a rozvíjíme schopnosti spolupráce a respektování druhého.
Mimo zájmové činnosti plníme také funkci sociální. Naším cílem je podporovat aktivní odpočinek dětí a odstraňovat jejich duševní únavu. Nenásilnou a zábavnou formou rozvíjíme schopnosti dětí, povzbuzujeme je ke všem činnostem a dáváme dostatečný prostor pro jejich kreativitě.
Činnosti vychovatelek vychází z požadavků pedagogiky volného času.
Školní družina je místem
- bezpečným,
- inspirujícím,
- zájmovým,
- místem pro regeneraci sil žáků po vyučování,
- nástrojem rozvíjejícím tvořivost i radost,
- příležitostí v nová přátelství a poznání,
- místem posilujícím sebevědomí,
- místem pro komunikaci vychovatelek s rodiči.
Provoz školní družiny :
Ranní: 6,00 – 7,45 (příchod do 7:30)
Odpolední: 11,40 – 17,00
Sportovní středa - do tělocvičny budeme docházet i nadále. V nepříznivém počásí poskytuje prostor pro volný pohyb, a v teplém počasí zase poskytuje stín a příjemné klima.
NOVĚ - Akce pro všechny oddělení družinky : čtvrtky plánujeme využívat pro vycházky do blízkého okolí ( les,hřiště u kapličky, zmrzlina, místní ZD - teletník,atd...) Bližší informace vždy budou zasílány s předstihem.
Vaše paní vychovatelky
Červen plný slunce je,
co nás vždycky zahřeje.
Dny jsou ze všech nejdelší,
venku je to nejlepší!
Projekt: léto aprázdniny v Čechách
Cíl: probudit zájem o poznání blízkého okolí, podpořitaktivní trávení volného času
1.-2. týden
- co zajímavého je v blízkém okolí našeho domova (sklářská huť, výroba keramiky, pramen na Těšíně, štola v Úsilném, …)
- cestujeme jižních Čechách a hledáme hezká místa a zajímavosti (největší rybník Rožmberk, Boubínský prales, letiště v ČB, soutok řek v Týně nad Vltavou, Červená Lhota – zámek na vodě, Kamenný most v Písku – nejstarší most, rašeliniště Červené Blato v Novohradských horách,…)
- co všechno se z našeho kraje vyváží do jiných krajů (pivo, ryby, elektrika, dřevo,…)
- čteme si pověsti a pátráme po významných osobnostech našeho kraje
- orientujeme se v mapě, prohlížíme si pohlednice
- den tatínků – vyrábíme přáníčka a drobné dárky
3.-4. týden
-připravujeme se na prázdniny – jaké budou, jaké jsou ty vysněné
- jak můžeme trávit volný čas
- nebezpečí u vody, jak se chovat, opakujeme důležitá telefonní čísla
- bezpečnost a ochrana zdraví při letních radovánkách (cyklistika, trampolíny, kolečkové brusle, pozor na včely v nápojích,…)
- prázdniny u moře a mořští živočichové
- o lípě – lípa je náš národní strom, lipová větvička je vyobrazena na bankovkách
- lípy jsou často vysazovány na návsi, ke křížkům, nebo u studní, aby chránily vodu
- lipový čaj je výborný pomocník při nachlazení
Akce –slavímeDen dětí na školní zahradě
V květnu kvetou kytičky,
zelenaj se větvičky.
Všude plno mláďátek
od těch našich zvířátek.
Projekt:zvířata na statku a ve volné přírodě
Cíl:vytváření kladného vztahu k živé přírodě, rozvíjení pocitu odpovědnosti
1.-2. týden
- maminky mají svátek – povídáme si o maminkách, co udělá mamince největší radost, vyrábíme drobné dárky, vymýšlíme básničky
- 1. máj – lásky čas – koho máme rádi? Může to být i zvíře?
- kterým zvířatům říkáme domácí, proč je chováme a jak je dělíme (hospodářská x mazlíčci)
- naše chovatelské zkušenosti – jaké zvířátko máme doma a jak se o něj staráme
- zvířátko není hračka – radosti i problematika chovu
- zvířátkovápantomima
- kdo se stará o zvířata, která žijí ve volné přírodě – v lese, na poli – můžeme se také nějak zapojit?
3.-4. týden
- když je květen, všechno kvete –rozmanitost květin a jejich barvy
- zjišťujeme, jaké květiny nám kvetou na školní zahradě – zapojujeme smysly
- tvoříme jednoduchý herbář
- proč květiny potřebují včely, motýly a jiný hmyz
- pozorujeme drobné živočichy na školní zahradě a všímáme si jejich vlastností
- pracujeme s encyklopediemi a atlasy, s aplikací Seek (od iNaturalist)
- o javoru- javor je národní strom Kanady – dokonce jeho list mají Kanaďané i ve vlajce
- javorové listy připomínají lidskou dlaň
Akce –výroba bylinkové šťávy, výlet na hřiště u kapličky
V dubnu počasí se střídá,
jednou teplo, pak zas zima.
Slunce svítí, někdy sněží,
příroda je krásně svěží.
Projekt: tvoříme vesmír se vším, co k němu patří
Cíl:odhalit tajemství vesmíru, uvědomit si, že jsme jeho součástí
1. - 2. týden
- povídáme si o počasí, které duben tak rád střídá
- první vzlétnutí člověka do vesmíru – proč a jak tam letěl?
- jsme součástí sluneční soustavy, kdo jsou naši sousedé, proč je důležité Slunce, poznáváme jednotlivé planety
- co je souhvězdí – učíme se rozeznávat základní souhvězdí
- nepoznané planety – vytváříme své vlastní planety – každý představí tu svou, jaké má obyvatele, jak se na ní žije, jaká má pravidla
- co si přeju, když padá hvězda
- trénujeme marťanšťinu
3. - 4. týden
- naše planeta má svátek – přání k svátku, co Zemi popřejeme?
- co všechno najdeme na Zemi – pevnina, voda, vzduch, život
- jak se k planetě můžeme chovat lépe
- třídíme odpad, trénujeme barvy kontajnerů a co do kterého patří
- svátek čarodějnic a filipojakubská noc – vyprávíme si pověry, tradice tohoto večera, vymýšlíme recepty na kouzelné lektvary
- 1. máj –povídáme si o tradicích prvního máje, dodržujeme je?
- o vrbě – ke svému životu potřebuje hodně světla a vody, snadno se rozmnožuje – stačí třeba zasadit pomlázku
- poskytuje domov mnoha živočichům (ptáci, hmyz, netopýři /dutiny/, myši /kořeny/)
- pokud nás trápí chmurné myšlenky, zlost, špatná nálada – uleví se nám, když se vrbě vypovídáme
Akce – uklízení odpadků v okolí školy a v lese
Také my ve školní družině nazahálíme a užíváme si společný čas na 100%
( veškeré potřebné informace budou na lístečkách v notýsku)
V měsíci únoru stále dojíždíme do Insky - zimní sporty to nás baví.
Také proběhnout se do herničky zvládneme - výlety jednotlivých tříd do herny Bez Bot.
Dále si zařádíme na družinovém karnevalu a vydáme se hledat sladký masopustní poklad.
No a v neposlední řadě stále pokračujeme se sportovními středami,
Těšíme se na další společné zážitky :)
Vaše paní vychovatelky.
Projekt:z pohádky do pohádky, velkoformátový papír výtvarné ztvárnění oblíbené pohádky
Cíl:probudit v dětech zálibu ve čtení, rozvíjetfantazii,rozšířit jim čtenářské obzory
1.-2. týden
- povědomí o vzniku knihy, jaký je její význam, jak se ke knihám chováme
- představujeme sioblíbené dětské autory a ilustrátory (Nepil, Žáček, Zmatlíková, …)
- děti přestaví svou oblíbenou knihu, četba úryvku, následná výtvarná činnost, krátká výstava knížek pro inspiraci ostatním dětem
- poznáváme pohádky podle citátů
- dramatizace oblíbených pohádek
- MDŽ – chystáme dárečky pro maminky a babičky
3.- 4. týden
1. jarní den – povídání o jaru, co znamená rovnodennost, jaké věci můžeme dělat na jaře
- světový den vody – kde se bere voda (koloběh vody) a k čemu jí v životě potřebujeme, šetříme vodou, vodní toky a jejich obyvatelé
- den učitelů – kdo byl učitel národů Jan Amos Komenský
- paměťové hry a hry na rozvoj intelektových dovedností
- Velikonoce – zvyky a tradice, jak si můžeme na Velikonoce vyzdobit svůj domov
- plány na jarní prázdniny, pravidla bezpečnosti,umět přivolat pomoc, důležitá telefonní čísla (150, 155,158)
- o bříze–jak vypadá březová kůra a čím je zajímavá (je bílá a hoří i mokrá),
- k bříze se vztahuje řada lidových tradic – březová kolébka pro miminko, májka ověnčená pentličkami, šlehání březovými větvičkami
Akce – barevný velikonoční týden, ponožkový den
Projekt:každý mluví tak, jak umí
Cíl: zvýšit povědomí o jazykové akulturní rozmanitosti, rozvoj pozitivního vztahu k mateřskému jazyku
1. – 2. týden
- odhalování jiných jazyků než českého, jaké známe, zdravíme se v cizích jazycích
- neverbální komunikace – co to je?
- hrajeme si se slovy a písmeny, objevujeme ozvěnu, palindromy, jazykolamy a jiné češtinářské perličky
- kolik písmen má naše jméno, kdo má jméno nejkratší, kdo nejdelší
- vymýšlíme nejdelší české slovo
- hledáme další slova v sousloví „Mezinárodní den“
- hrajeme si na „brusiče“ českého jazyka a vytváříme česko-český slovník - pojmenováváme věci novými názvy
- robot, polka, pistol – česká slova, která dobyla svět
3.– 4. týden
- Sv. Valentýn – legenda o svatém Valentýnovi
- vysvětlení pojmu „anonym“ - kdy je tolerován a kdy ne
- povídáme si o tradicích a významu Masopustu a jednotlivých masek
- poznáváme hudební nástroje, jak je můžeme rozdělit, proč musí všichni muzikanti dodržovat stanovená pravidla, jak se jmenují značky, které zapisují na papír
- tradiční masopustní pochoutky – jaké známe
- o modřínu– co je na něm zajímavého a mezi jehličnany jedinečného?
- modřínové pryskyřici se říká benátský balzám (také terpentýn) – přidává se do houslařského laku, aby byl pružný a nepopraskal
Akce – karneval v ŠD, Herna Bez Bot
Leden „Kouzlo paní Zimy“
Lednu vládne velký mráz,
nový rok je tady zas.
Voda v led se promění,
to je mrazu umění.
Projekt:zimní sporty, ve zdravém těle zdravý duch
Cíl: zdůraznění důležitosti sportovních aktivit, aktivní odpočinek
1.-2. týden
-vyprávění zážitků z Vánoc
- Nový rok a předsevzetí – volba družinového předsevzetí
- připomínáme si legendu o třech králích – dary, které králové donesli
- zážitky ze zimních sportů, druhy zimních sportů, k čemu je sportování dobré, kde mohou sportovci měřit své síly, co je fair play
- piškvorkiáda
- jak se máme na zimní sportování vybavit a obléknout
- bezpečnost, co se v zimě může stát(zamrzlé rybníky), tísňová telefonní čísla
- pečujeme o své zdraví, zdravý životní styl, potravinová pyramida
3- 4. týden
- krása naší přírody v zimních měsících
- poznávání ptáčků, kteří přes zimu neodlétávají a zůstávají u nás (5.-7. ledna Ptačí hodinka - sčítání ptáků na krmítku)
- krmení ptáčků do krmítek na školní zahradě
- kvízy, hádanky, doplňovačky se zimní tématikou
- o jasanu – patří k největším listnatým stromům, jeho dřevo je tvrdé ale zároveň pružné – vyrábějí se z něj lyže a další sportovní náčiní (sáňky, hokejky, baseballové pálky,…)
Zvířata měsíce:sýkorka, ptáci na krmítku
Strom měsíce:Jasan
Přísloví měsíce:Ve zdravém těle zdravý duch.
Pranostika měsíce: Na Nový rok o slepičí krok.
Akce – návštěva hřiště Bezbot
Strana 1 z 3