Aktuality ŠD
Sportovní středa - do tělocvičny budeme docházet i nadále. V nepříznivém počásí poskytuje prostor pro volný pohyb, a v teplém počasí zase poskytuje stín a příjemné klima.
NOVĚ - Akce pro všechny oddělení družinky : čtvrtky plánujeme využívat pro vycházky do blízkého okolí ( les,hřiště u kapličky, zmrzlina, místní ZD - teletník,atd...) Bližší informace vždy budou zasílány s předstihem.
Vaše paní vychovatelky
Červen plný slunce je,
co nás vždycky zahřeje.
Dny jsou ze všech nejdelší,
venku je to nejlepší!
Projekt: léto aprázdniny v Čechách
Cíl: probudit zájem o poznání blízkého okolí, podpořitaktivní trávení volného času
1.-2. týden
- co zajímavého je v blízkém okolí našeho domova (sklářská huť, výroba keramiky, pramen na Těšíně, štola v Úsilném, …)
- cestujeme jižních Čechách a hledáme hezká místa a zajímavosti (největší rybník Rožmberk, Boubínský prales, letiště v ČB, soutok řek v Týně nad Vltavou, Červená Lhota – zámek na vodě, Kamenný most v Písku – nejstarší most, rašeliniště Červené Blato v Novohradských horách,…)
- co všechno se z našeho kraje vyváží do jiných krajů (pivo, ryby, elektrika, dřevo,…)
- čteme si pověsti a pátráme po významných osobnostech našeho kraje
- orientujeme se v mapě, prohlížíme si pohlednice
- den tatínků – vyrábíme přáníčka a drobné dárky
3.-4. týden
-připravujeme se na prázdniny – jaké budou, jaké jsou ty vysněné
- jak můžeme trávit volný čas
- nebezpečí u vody, jak se chovat, opakujeme důležitá telefonní čísla
- bezpečnost a ochrana zdraví při letních radovánkách (cyklistika, trampolíny, kolečkové brusle, pozor na včely v nápojích,…)
- prázdniny u moře a mořští živočichové
- o lípě – lípa je náš národní strom, lipová větvička je vyobrazena na bankovkách
- lípy jsou často vysazovány na návsi, ke křížkům, nebo u studní, aby chránily vodu
- lipový čaj je výborný pomocník při nachlazení
Akce –slavímeDen dětí na školní zahradě
V květnu kvetou kytičky,
zelenaj se větvičky.
Všude plno mláďátek
od těch našich zvířátek.
Projekt:zvířata na statku a ve volné přírodě
Cíl:vytváření kladného vztahu k živé přírodě, rozvíjení pocitu odpovědnosti
1.-2. týden
- maminky mají svátek – povídáme si o maminkách, co udělá mamince největší radost, vyrábíme drobné dárky, vymýšlíme básničky
- 1. máj – lásky čas – koho máme rádi? Může to být i zvíře?
- kterým zvířatům říkáme domácí, proč je chováme a jak je dělíme (hospodářská x mazlíčci)
- naše chovatelské zkušenosti – jaké zvířátko máme doma a jak se o něj staráme
- zvířátko není hračka – radosti i problematika chovu
- zvířátkovápantomima
- kdo se stará o zvířata, která žijí ve volné přírodě – v lese, na poli – můžeme se také nějak zapojit?
3.-4. týden
- když je květen, všechno kvete –rozmanitost květin a jejich barvy
- zjišťujeme, jaké květiny nám kvetou na školní zahradě – zapojujeme smysly
- tvoříme jednoduchý herbář
- proč květiny potřebují včely, motýly a jiný hmyz
- pozorujeme drobné živočichy na školní zahradě a všímáme si jejich vlastností
- pracujeme s encyklopediemi a atlasy, s aplikací Seek (od iNaturalist)
- o javoru- javor je národní strom Kanady – dokonce jeho list mají Kanaďané i ve vlajce
- javorové listy připomínají lidskou dlaň
Akce –výroba bylinkové šťávy, výlet na hřiště u kapličky
V dubnu počasí se střídá,
jednou teplo, pak zas zima.
Slunce svítí, někdy sněží,
příroda je krásně svěží.
Projekt: tvoříme vesmír se vším, co k němu patří
Cíl:odhalit tajemství vesmíru, uvědomit si, že jsme jeho součástí
1. - 2. týden
- povídáme si o počasí, které duben tak rád střídá
- první vzlétnutí člověka do vesmíru – proč a jak tam letěl?
- jsme součástí sluneční soustavy, kdo jsou naši sousedé, proč je důležité Slunce, poznáváme jednotlivé planety
- co je souhvězdí – učíme se rozeznávat základní souhvězdí
- nepoznané planety – vytváříme své vlastní planety – každý představí tu svou, jaké má obyvatele, jak se na ní žije, jaká má pravidla
- co si přeju, když padá hvězda
- trénujeme marťanšťinu
3. - 4. týden
- naše planeta má svátek – přání k svátku, co Zemi popřejeme?
- co všechno najdeme na Zemi – pevnina, voda, vzduch, život
- jak se k planetě můžeme chovat lépe
- třídíme odpad, trénujeme barvy kontajnerů a co do kterého patří
- svátek čarodějnic a filipojakubská noc – vyprávíme si pověry, tradice tohoto večera, vymýšlíme recepty na kouzelné lektvary
- 1. máj –povídáme si o tradicích prvního máje, dodržujeme je?
- o vrbě – ke svému životu potřebuje hodně světla a vody, snadno se rozmnožuje – stačí třeba zasadit pomlázku
- poskytuje domov mnoha živočichům (ptáci, hmyz, netopýři /dutiny/, myši /kořeny/)
- pokud nás trápí chmurné myšlenky, zlost, špatná nálada – uleví se nám, když se vrbě vypovídáme
Akce – uklízení odpadků v okolí školy a v lese
Také my ve školní družině nazahálíme a užíváme si společný čas na 100%
( veškeré potřebné informace budou na lístečkách v notýsku)
V měsíci únoru stále dojíždíme do Insky - zimní sporty to nás baví.
Také proběhnout se do herničky zvládneme - výlety jednotlivých tříd do herny Bez Bot.
Dále si zařádíme na družinovém karnevalu a vydáme se hledat sladký masopustní poklad.
No a v neposlední řadě stále pokračujeme se sportovními středami,
Těšíme se na další společné zážitky :)
Vaše paní vychovatelky.
Projekt:z pohádky do pohádky, velkoformátový papír výtvarné ztvárnění oblíbené pohádky
Cíl:probudit v dětech zálibu ve čtení, rozvíjetfantazii,rozšířit jim čtenářské obzory
1.-2. týden
- povědomí o vzniku knihy, jaký je její význam, jak se ke knihám chováme
- představujeme sioblíbené dětské autory a ilustrátory (Nepil, Žáček, Zmatlíková, …)
- děti přestaví svou oblíbenou knihu, četba úryvku, následná výtvarná činnost, krátká výstava knížek pro inspiraci ostatním dětem
- poznáváme pohádky podle citátů
- dramatizace oblíbených pohádek
- MDŽ – chystáme dárečky pro maminky a babičky
3.- 4. týden
1. jarní den – povídání o jaru, co znamená rovnodennost, jaké věci můžeme dělat na jaře
- světový den vody – kde se bere voda (koloběh vody) a k čemu jí v životě potřebujeme, šetříme vodou, vodní toky a jejich obyvatelé
- den učitelů – kdo byl učitel národů Jan Amos Komenský
- paměťové hry a hry na rozvoj intelektových dovedností
- Velikonoce – zvyky a tradice, jak si můžeme na Velikonoce vyzdobit svůj domov
- plány na jarní prázdniny, pravidla bezpečnosti,umět přivolat pomoc, důležitá telefonní čísla (150, 155,158)
- o bříze–jak vypadá březová kůra a čím je zajímavá (je bílá a hoří i mokrá),
- k bříze se vztahuje řada lidových tradic – březová kolébka pro miminko, májka ověnčená pentličkami, šlehání březovými větvičkami
Akce – barevný velikonoční týden, ponožkový den
Projekt:každý mluví tak, jak umí
Cíl: zvýšit povědomí o jazykové akulturní rozmanitosti, rozvoj pozitivního vztahu k mateřskému jazyku
1. – 2. týden
- odhalování jiných jazyků než českého, jaké známe, zdravíme se v cizích jazycích
- neverbální komunikace – co to je?
- hrajeme si se slovy a písmeny, objevujeme ozvěnu, palindromy, jazykolamy a jiné češtinářské perličky
- kolik písmen má naše jméno, kdo má jméno nejkratší, kdo nejdelší
- vymýšlíme nejdelší české slovo
- hledáme další slova v sousloví „Mezinárodní den“
- hrajeme si na „brusiče“ českého jazyka a vytváříme česko-český slovník - pojmenováváme věci novými názvy
- robot, polka, pistol – česká slova, která dobyla svět
3.– 4. týden
- Sv. Valentýn – legenda o svatém Valentýnovi
- vysvětlení pojmu „anonym“ - kdy je tolerován a kdy ne
- povídáme si o tradicích a významu Masopustu a jednotlivých masek
- poznáváme hudební nástroje, jak je můžeme rozdělit, proč musí všichni muzikanti dodržovat stanovená pravidla, jak se jmenují značky, které zapisují na papír
- tradiční masopustní pochoutky – jaké známe
- o modřínu– co je na něm zajímavého a mezi jehličnany jedinečného?
- modřínové pryskyřici se říká benátský balzám (také terpentýn) – přidává se do houslařského laku, aby byl pružný a nepopraskal
Akce – karneval v ŠD, Herna Bez Bot
Leden „Kouzlo paní Zimy“
Lednu vládne velký mráz,
nový rok je tady zas.
Voda v led se promění,
to je mrazu umění.
Projekt:zimní sporty, ve zdravém těle zdravý duch
Cíl: zdůraznění důležitosti sportovních aktivit, aktivní odpočinek
1.-2. týden
-vyprávění zážitků z Vánoc
- Nový rok a předsevzetí – volba družinového předsevzetí
- připomínáme si legendu o třech králích – dary, které králové donesli
- zážitky ze zimních sportů, druhy zimních sportů, k čemu je sportování dobré, kde mohou sportovci měřit své síly, co je fair play
- piškvorkiáda
- jak se máme na zimní sportování vybavit a obléknout
- bezpečnost, co se v zimě může stát(zamrzlé rybníky), tísňová telefonní čísla
- pečujeme o své zdraví, zdravý životní styl, potravinová pyramida
3- 4. týden
- krása naší přírody v zimních měsících
- poznávání ptáčků, kteří přes zimu neodlétávají a zůstávají u nás (5.-7. ledna Ptačí hodinka - sčítání ptáků na krmítku)
- krmení ptáčků do krmítek na školní zahradě
- kvízy, hádanky, doplňovačky se zimní tématikou
- o jasanu – patří k největším listnatým stromům, jeho dřevo je tvrdé ale zároveň pružné – vyrábějí se z něj lyže a další sportovní náčiní (sáňky, hokejky, baseballové pálky,…)
Zvířata měsíce:sýkorka, ptáci na krmítku
Strom měsíce:Jasan
Přísloví měsíce:Ve zdravém těle zdravý duch.
Pranostika měsíce: Na Nový rok o slepičí krok.
Akce – návštěva hřiště Bezbot
Prosinec nám nese jmelí,
stromek, dárky, co jsme chtěli.
Poslední s ním dělá krok,
do cíle náš celý rok.
Projekt: klasické Vánoce se vším, co k nim patří, ADVENT
Cíl: pochopení důležitosti dodržování tradic, vzácný čas strávený s rodinou, důležitost pospolitosti rodiny nejen o svátcích
1.-2. týden
- Advent - povídání a čtení o svátečním čase, o tradicích, o postavách, které se v adventním čase vyskytují (sv. Barbora, sv. Mikuláš, sv. Lucie)
- trénování básniček pro sv. Mikuláše
- co pro nás znamenají Vánoce a co všechno musíme přichystat
- jaké existují vánoční zvyky, které doma dodržujeme a jaký máme nejraději ze všech
- psaní dopisu pro Ježíška
- Vánoce a vánoční tradice v jiných zemích
3.- 4. týden
- jaké vůně mají Vánoce, čím nám voní
- co všechno patří na slavnostně prostřený štědrovečerní stůl
- jak se jmenuje poslední den v roce a kdy končí vánoční období
- tvoříme dekorace na vánoční stůl, ozdoby na stromeček (papírové řetězy, andílci)
- vyrábíme přáníčka a malé dárky
- zdobíme třídu, vánoční posezení s cukrovím, rozbalování dárků
- posloucháme/zpíváme koledy,
- o jedli– je považována za královnu lesa, je symbolem síly, protože odolá každé bouřce
- má šišky, které se podle počasí buď otevírají, nebo zavírají
Zvířata měsíce:kapr, sob, oslík
Strom měsíce:Jedle
Přísloví měsíce:Bez práce nejsou koláče
Pranostika měsíce: Svatá Barbora táhne sáně do dvora a svatá Lucie noci upije.
Akce – Návštěva vánoční výstavy v Jihočeském muzeu
Vánoční punčování
Mikulášská a čertovská diskotéka
Listopad se mlhou šatí,
Nejdřív listy buků zlatí.
Potom v celém okolí,
všechny stromy oholí.
Projekt:náš domov a naši nejbližší, výtvarné ztvárnění
Cíl:uvědomění si důležitosti rodiny, zázemí domova, příbuzenských vztahů
1.- 2.týden
- povídání o rodině, jak se jmenují jednotliví členové, kdo patří do širší rodiny
- kdo z naší širší rodiny má stejné příjmení jako my, jak asi vznikla naše příjmení (nebo např. příjmení Kovář, Veselý, Fous, Starý, Beran,…)
- co je to rodokmen - kam až sahají naše kořeny, proč se přirovnává lidský rod ke stromu
- představujeme povolání rodičů - pantomima, čím chceme být v dospělosti
- seznamujeme spolužáky s oblíbeným plyšákem (7. 11.)
- připomínáme si legendu o svatém Martinovi, atributy spojené s legendou, dobré skutky -proč je děláme, co přináší
2.- 3. týden
-místo, kde žijeme – kde se probouzím a kde usínám
- domov jako místo, kde žijeme se svou rodinou akde se cítíme bezpečně
- s čím doma pomáháme, aby tam bylo hezky
- jak vypadá náš dům x v jakých domech žijí děti jinde ve světě (teepee, iglú, sruby,…)
- názvy pokojů a vybavení, které do nich patří
- tématické hádanky, básničky
- výtvarné ztvárnění našeho domu, bytu, či pokojíčku
- stavíme dům či byt ze stavebnice, kostek, papírových krabiček
- o lísce – co je líska a kde roste? Jaké jsou její plody?
- co bychom chtěli najít ve třech Popelčiných oříškách?
Zvířata měsíce:Kůň, husa
Strom měsíce: Líska
Přísloví měsíce: Jablko nepadá daleko od stromu
Pranostika měsíce:Na svatého Martina kouřívá se z komína, a na svatou Kateřinu schováme se pod peřinu.
Akce – zážitková výstava Leťme vysoko
Strana 1 z 3